zondag 16 juni 2013

Must see: Jagten ('The Hunt')

bron

Deze film hè.. ouch. Ik ben nooit echt emotioneel bij films (nee, zelfs niet bij Titanic of the Lion King), maar bij deze? Volgens mij heb ik de trailer niet eens zonder kleerscheuren kunnen bekijken.

Het gaat over kleuterleider Lucas (Mads Mikkelsen), die een eenzaam leven lijdt terwijl hij vecht voor de voogdij over zijn zoon. Het gaat er allemaal langzaam rooskleuriger uitzien wanneer hij een leuke vrouw ontmoet en positief nieuws over zijn kind ontvangt. Dan komt er een onschuldig leugentje om de hoek kijken, dat al zijn nieuwe geluk verplettert (en je hart vertrapt).

Terwijl het onderwerp een beetje een ver van m'n bed-show is, raakte de film me kei- en keihard. Dat zal voor een groot deel gelegen hebben aan de combinatie van een sterk script, een geweldige cast en een erg goede regisseur. Je zou denken dat het wat saai of eentonig wordt, nadat de leugen zich heeft verspreid, maar het tegendeel is waar. Ik zat tot de laatste seconde op puntje van m'n figuurlijke stoel, half verscholen onder een dekentje om eronder weg te kunnen duiken als het einde te pijnlijk bleek.

Must see omdat: het zo bijzonder en interessant en tegelijkertijd zo verschrikkelijk pijnlijk is, omdat Mikkelsen je hart breekt, omdat het Deens zo heerlijk klinkt en omdat ik het zeg.

Check hier de trailer: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten