zaterdag 6 juli 2013

Ode aan my preciousss


Een lange tijd was ik anti-eReader. Papier las wat mij betrof fijner en het gaf je boek dat beetje extra sfeer, zoals een plaat fijner luistert dan een cd. Tot ik voor mijn mondeling Nederlands last minute een boek nodig had. De enige leeslocatie in de buurt was de eReader van mijn vader. En zo 'leerde' ik lezen op een eReader.

Toen ik eenmaal om was, zag ik ook de voordelen van een eReader in: hij is lekker licht en makkelijk mee te nemen (sorry maar, nee, A Clash of Kings is met z'n 501 gram een behoorlijk extraatje in je tas). Daarnaast is hij 's nachts ideaal! In de zomer vind ik mezelf iedere avond in hetzelfde dubio: optie A is raam dicht, licht aan en lezen in intense warmte, optie B is raam open, licht aan en lezen met iedere spin en mug uit de wijde omgeving als gezelschap. Nu kan ik het raam open houden en het licht uit laten, want m'n lieve Kindle Paperwhite geeft zelf licht! Je kan de intensiteit zelf instellen, dus je ogen branden niet weg zoals wanneer je per ongeluk je iPhone in het donker ontgrendelt EN de beestjes blijven lekker buiten want ze zien je lichtpuntje niet. Win-win!

Verder kun je easy peasy nieuwe boeken bestellen in de store. Zelfs Bol is met z'n 'vandaag besteld, morgen in huis' niet zo snel als m'n reader die eerder het motto 'vandaag besteld, vandaag gedownload' aanhoudt.
Een ander leuk voordeel is markeren en opmerkingen plaatsen zonder dat je je boek 'verpest' met je gekleur en geklieder.

Oké, ik beken: er zijn ook nadelen. Dat touch screen is leuk en aardig, maar hoe vaak ik wel niet per ongeluk op en neer vlieg door het boek en zo m'n bladzijde kwijtraak als ik even een dingetje weg wil vegen.. Hetzelfde geldt voor het per ongeluk vergroten of verkleinen van de lettergrootte. Op dat puntje na ben ik echter erg erg erg happy met m'n reader-vriend en ik kan echt iedereen aanraden er ook eentje te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten