maandag 1 juli 2013

9x op m'n nachtkastje

Mijn voornemen om iedere dag twee keer een halfuur achter elkaar te lezen gaat vanaf vandaag van start (ja ja, ik weet dat ik dat artikel al meer dan een week geleden gepubliceerd heb, maar ik eh, 'er kwam iets tussen'). Gelukkig zal ik niet zo snel zonder leesvoer komen te zitten, want de afgelopen maanden hebben zich een hoop verschillende boeken verzameld naast mijn bed. Fijn voor in de vakantie, denk ik zo.


A Clash of Kings
A Song of Ice and Fire nummer 2. De reeks is wat zwaar, maar ik kijk al lang naar dit boek uit, vooral nadat ik seizoen 2 van de serie gezien heb.

Sinds de dood van koning Robert woeden de opvolgingstwisten om de IJzeren Troon steeds feller voort. Zo schuwt Roberts oudste broer geen middel om zijn aanspraken te bekrachtigen, van zwarte magie tot broedermoord. Vooralsnog zonder resultaat. Duidelijks is dat koningin Cersei alles op alles zal zetten om te heersen tot Roberts zoon volwassen is. Een hele opgave. Want terwijl de vijand oprukt naar de hoofdstad, heeft Cersei haar handen vol aan de vele hofintriges. Daarbij is niet duidelijk wat de geslepen en altijd manipulerende kobold Tyrion Lannister precies in zijn schild voert. De Noordlanden, waar als vanouds de Starks heersen, hebben intussen eigenmachtig een koning benoemd, Robb Stark. Met zijn legers trekt hij op tegen de perfide Lannisters om de moord op zijn vader te wreken. Maar daarbij blijft zijn erfgoed vrijwel onverdedigd achter, open voor een verrassingsaanval.


The Art of Fielding
Dit boek heb ik wat impulsief gekocht. De recensenten zijn er over het algemeen zeer over te spreken, we zullen meemaken wat ik ervan vind.

Westish College, een kleine universiteit aan de oever van Lake Michigan. De jonge, getalenteerde honkballer Henry Skrimshander is voorbestemd om een ster te worden.

Maar wanneer tijdens een wedstrijd een routineworp van zijn hand verkeerd uitvalt, nemen vijf levens een andere wending. Henry’s groeiende gebrek aan zelfvertrouwen lijkt zijn veelbelovende toekomst te ruïneren. Het hoofd van de universiteit, de eeuwige vrijgezel Guert Affenlight, wordt onverwacht verliefd. Owen Dunne, Henry’s homoseksuele kamergenoot, raakt verwikkeld in een gevaarlijke affaire. Mike Schwartz, de aanvoerder van het honkbalteam en Henry’s beste vriend, beseft dat zijn carrière in gevaar komt als hij Henry blijft steunen. En Pella Affenlight, Guerts dochter, keert na een mislukt huwelijk terug naar Westish, vastberaden een nieuw leven te beginnen.

Tijdens het honkbalseizoen ontstaan nieuwe relaties tussen deze vijf onvergetelijke personages die elkaar uiteindelijk helpen hun weg te vinden. 



The Host
Oké, Twilight is niet m'n ding, maar ik hoor zo veel goede verhalen dat ik dit boek een kans moet geven. Ben echt benieuwd wat ik ervan ga vinden, aangezien de reacties nogal gemend zijn (then again, er zitten vast ook een hoop 'haters om het haten' tussen want Meyer heeft toch een naam vanwege de vampierenreeks).

Wandelaar, de ziel die huist in Melanies lichaam, wist al dat het moeilijk was om in een mensenlichaam te wonen: de overweldigende emoties, de levendige herinneringen. Maar één ding had ze niet verwacht: de vorige bewoonster weigert haar geest te laten overnemen.



Into the Wild
Na de film ben ik benieuwd naar dit boek! Stiekem ligt deze nog niet op m'n nachtkastje want ik wacht nog op de bestelling van Bol, maar dat houden we even tussen ons.

[!! mini-spoiler over het eind !!]
In april 1992 lift de 24-jarige Chris McCandless naar Alaska om daar de wildernis in te trekken, met niet meer dan een geweer en tien pond rijst op zak. Hij heeft zijn spaargeld aan een goed doel geschonken, zijn auto achtergelaten en het geld in zijn portemonnee verbrand. Vier maanden later wordt zijn lichaam gevonden door een elandjager.
Op zoek naar verklaringen voor de drijfveren en verlangens van Chris, werpt Jon Krakauer een verhelderend licht op zijn tocht. Hij beschrijft de beproevingen en de zelfverloochening waarnaar deze raadelachtige jongen op zoek was met zeldzaam inzicht. De wildernis in is het hypnotiserende, hartverscheurende verhaal van de enorme aantrekkingkracht van de natuur, het gevaar dat op de loer ligt en de complexe, beladen band tussen een zoon en zijn vader.



Flappers and Philosophers
Na the Great Gatsby verlang ik naar meer Fitzgerald. F&P is een bundel korte verhalen van hem, what's not to like?


Life of Pi
Nog zo'n geval van 'heb de film gezien, pass me het boek s.v.p'. Ik heb de eerste paar hoofdstukken al gelezen, en vond het geweldig geschreven. Kijk uit naar meer.

Het leven van Pi vertelt het ongelooflijke verhaal van Piscine Patel (Pi), een zestienjarige Indiase jongen wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten, wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been en een tijger van 200 kilo.




The Night Circus
Stiekem ben ik in dit boek al over de helft, maar rond Kerst werd ik zo druk met school, dat ik geen tijd meer had om verder te lezen. Dat neemt niet weg dat ik het een erg interessant verhaal vind.

Achter de oogverblindende façade van trucs en magie van het Cirque des Rêves woedt een hevige strijd tussen de twee jonge illusionisten Celia en Marco. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters Hector en Alexander getraind om deel te nemen aan `een spel waarin de een de ander moet verslaan om de beste in hun vak te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten, is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.



Artemis Fowl: The Last Guardian
De Artemis-serie was met Harry Potter lang m'n fave. Pas zag ik dat er nu ook een achtste deel is, die kan ik natuurlijk niet skippen.

Is this Armageddon for Artemis fowl? Opal Koboi, power-crazed pixie, is plotting to exterminate mankind and become fairy queen. If she succeeds, the spirits of long-dead fairy warriors will rise from the earth, inhabit the nearest available bodies and wreak mass destruction.


The Casual Vacany
Rowling's eerste boek na Harry Potter. Die ligt er al sinds 27 september, toen ik 'm als trouwe Potterhead meteen kocht. Helaas was ik zo druk met andere dingen dat ik er nog geen tijd voor heb gehad, maar binnenkort komt 'ie eindelijk aan de beurt.

Wanneer Barry Fairbrother onverwacht sterft, zijn de bewoners van Pagford geschokt. Pagford lijkt een idyllisch Engels plattelandsdorp, met een charmant marktplein en een oude abdij, maar achter die fraaie façade gaan grote conflicten schuil. Rijk tegen arm, tieners tegen hun ouders, vrouwen tegen hun echtgenoten, leraren tegen hun leerlingen... 

In Pagford is niets wat het lijkt. De lege stoel die Barry achterlaat in de gemeenteraad is de aanleiding tot de grootste strijd die het dorp ooit heeft gekend. Wie zal zegevieren in deze verkiezingen vol opportunisme, valsheid en verbijsterende onthullingen?

Alle samenvattingen komen van Bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten